October 03, 2023

Ternakan Kambin Orang Kampung

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Kali ini kita melihat ternakan kambin Tuan Haji Din pula, sebagai orang kampung, kebangyakan mereka termasuk Haji Din, memelihara ternakan bagi memenuhi masa lapang dan akan mendapat hasil sampingan selain daripada pekerjaan utama mereka.

Pekerjaan utama Haji Din ialah berkebun sawit dan berkebun getah, hasil buah sawit atau pekerjaan memetik buah sawit selalunya dilakukan hanya 15 ke 20 hari selepas memetik, ertinya selepas memetik, pekebun sawit akan menunggu selama 15 ke 20 hari sebelum dapat memetik lagi.

Dalam masa terluang itulah orang kampung akan membersihkan kebun sendiri dan juga bekerja mengambil upah dikebun orang lain sebagai menambah hasil sampingan. Ada yang mengambil upah meracun rumput dan ada juga yang mengambil upah memetik buah sawit dikebun orang lain.

Jika masih ada kemahuan sesetengah dari mereka itulah yang memelihara lembu atau kambin, ramai yang memelihara lembu dan ada yang memelihara kambin. Terserahlah kepada minat dan kesanggupan masing-masing.

Dimana-mana kampung memang seperti itu, jika kita melalui kawasan kampung kita akan melihat banyak lembu dan kambing berkeliaran mencari makan, jika kebetulan berada berhampiran ladang sawit yang besar, lembu-lembu ini dilepaskan kedalam ladang sawit untuk meragut rumput dan membawa lembu pulang kekandang setelah hari petang.

Tapi Haji Din memelihara kambin didalam kurungan besar dan diberi makan daun sawit dan dedak makanan kambin yang ada dijual. Memelihara cara mengurung didalam kurungan besar adalah lebih selamat, kerana terlepas dari bahaya memakan tanaman jiran-jiran.

Jika ternakan yang dilepas memakan rumput yang baru diracun atau baja sawit bolih mengakibatkan ternakan sakit dan mati.








Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

Lagi Artikel-Artikel Lain Yang Mungkin Menarik

⬆ scroll keatas ⬆


2 comments:

MRENEYOO said...

Lahan ternaknya cukup luas dan di pagar...mudah"an semakin besar peternakan nya.

♥xaturen♥ said...

Terima kasih, semoga rezeki tuan pun melimpah...