October 09, 2023

Ditepian Sungai Pontian

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Hari ini sukacitalah saya mahu berkongsi sedikit kawasan kediaman saya di Pontian ini, kongsi sikit.. saja, tak bolih banyak nanti kena serbu dengan peminat...haha~~

Kawasan ini berdekatan dengan Sungai Pontian Kecil, dekat sangat kalau mahu kebandar Pontian dan dekat sangat dengan Supermarket Maslee dalam banggunan Maslee itu juga ada DIY dan satu lagi Pasar Besar seperti DIY.. tapi lupa pulak nama dia.. tak pe besok saya tengok lain apa nama Pasar tu.. ok.

Sungai ini menjadi laluan Nelayan keluar masuk laut mencari ikan. Terdapat juga disini tempat hentian Nelayan menyimpan bot bot mereka. Dalam gambar dibawah ini ada gambaran tempat hentian nelayan cuma hentian kecil saja dalam dua puluh buah bot nelayan.

Bekerja sebagai nelayan ini sangat luar biasa dugaanya, berpanas berhujan ditengah laut, jika harinya kurang baik cuaca bolih bertukar dari cuaca baik dan tenang bolih menjadi ribut yang ganas. Ribut sangat ditakuti para nelayan kerana bolih mengakibatkan kemalangan buruk ditengah laut.

Kita doakan semoga para nelayan sihat dan tabah mengharugi kehidupan sebagai nelayan, semoga mereka mendapat banyak ikan, kalau tidak ada nelayan kita tidak dapat makan ikan.
Siapa yang berminat menaiki sampan turun kelaut memancing ikan? Datanglah ke sungai pontian!


ini pun keras tangan








Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

Lagi Artikel-Artikel Lain Yang Mungkin Menarik

⬆ scroll keatas ⬆


2 comments:

MRENEYOO said...

Kira -kira di sungai itu banyak ikannya gak yaa😄

♥xaturen♥ said...

Ada ikan.. banyak.. Ada ramai orang memancing dari atas jambatan di sana ..👍👍