April 05, 2023

Scammer Mencari Mangsa Melalui Akaun Telegram

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Waspada scammer menyamar didalam aplikasi Telegram

Salam bahagia dan salam Ramadhan, saya doakan semoga anda sihat sejahtera hendaknya.

Kesah akaun Telegram

yang digunakan olih scammaer untuk memperdayakan orang ramai telah heboh diperkatakan. Ramai yang sudah diserang scammer, mungkin sudah ada yang benar-benar mengalami kerugian. Tapi ramai juga yang terselamat dari kerugian wang kerana mereka ini sentiasa peka dengan ganguan scammer dewasa ini.

Ada yang hampir kerugian rm500

kerana mendapati suami memohon pinjaman wang dari isteri, jika suami berada berjauhan sudah pasti siisteri akan memberi wang tersebut (transfer) olih kerana suami isteri tidak tinggal berjauhan isteri bertanya benarkah ingin meminjam wang, disebabkan ini sahaja telah menyelamatkan rm500.

Ada kejadian scammer mencipta

akaun sahabat dengan gambar sahabat tersebut, lalu meminta pinjaman rm200 dari sahabat satu lagi, jika sahabat satu lagi tidak waspada tentu akan kerugian, biasanya sekarang jika ada mendapat permohonan pinjaman, mereka terus menalipon sahabatnya bertanyakan benarkah dia minta pinjam wang rm200, hanya dengan cara ini sahaja mangsa terselamat.

Modus atau cara yang digunakan

hampir sama dilakukan kepada semua mangsa, iaitu konon meminta rakannya screenshot dan hantar kepada dia, kerana Telegram dia sudah digodam katanya.

Apabila semua sudah dilayan

akhirnya memohon pijaman rm200 kerana dia memerlukan wang segera. Besok pagi akan segera dibayar balik. Jika sahabat satu lagi tidak menalipon sahabat satu lagi bertanyakan pengesahan pijaman itu, tentulah sahabat yang sebenar menjadi mangsa!

Nampaknya Telegram tidak selamat

untuk digunakan, tentu ada kekurangan dalam Telegram, mungkin faktor kekuranggan ini menyebabkan scammer berani menggunakan akaun Telegram.

Tujuan screenshot adalah

untuk melihat siapakan rakan-rakan didalam Telegram kita, scammer akan menyamar sebagai salah saorang rakan, dan memerangkap rakan yang lain pula!

Apabila scammer mengangap mangsa

telah dapat diyakini seolah benar-benar berbual dengan rakan sendiri, dia mula meminta wang pinjaman rm200 konon ada masaalah keuwangan! jika tidak berhati-hati disinilah mangsa akan terjerat..!

Apabila scammer sudah ceroboh

akaun Telegram kita, scammer terus bolih menggunakan akaun kita itu untuk menipu orang lain, yang dalam contak book kita, jika nombor sudah kena scam atau diceroboh sila jumpa wakil maxis atau celcom untuk blok nombor kita itu, kemudian aktif semula dengan nombor yang sama.

Jumpa mereka mintak nasihat

dari celcom atau maxis atau yang lain.

Semoga orang ramai mesti

cepat membuat lapuran polis jika memang sudah tertipu, supaya polis bolih mengambil tindakan sewajarnya. Andai mangsa tidak membuat lapuran polis, pehak polis mengangap kes ini kes terpencil kerana sedikit bilangan lapuran dibuat.







Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen


Lagi Artikel-Artikel Lain Yang Mungkin Menarik

⬆ scroll keatas ⬆


4 comments:

  1. banyak dh modus operandi scammer... nasib dh uninstall acc telegram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang nk menipu saja kerja scammer ni... kesian pada yg dh kerugian...

      Delete
  2. saya guna telegram ni untuk transfer gambar atau fail je sebab tak pecah. so far Alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akaun kita diceriboh scammer dan menggunakan akaun kita tu utk menipu sahabat handai.. itu yg masaalah.....😭

      Delete

errmm..
~ Yang merah itu saga, yang lorek itu kendi. Yang indah itu bahasa, yang baik itu budi. ~