September 01, 2023

Fakhirah Khairuddin

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Di Mana Sekarang Fakhirah Khairuddin, Jurutera Malaysia Yang Mendapat Pekerjaan Di Tesla US?

Berasal dari Terengganu, pengetahuan teknikal Fakhirah yang luas membantunya mendapatkan pekerjaan di Tesla dan dia telah membina bateri EV yang lebih baik untuk masa hadapan.

Jurutera Malaysia Fakhirah Khairuddin mula menjadi terkenal pada Ogos 2021 apabila orang ramai mengetahui dia mendapat pekerjaan sebagai pengajar kejuruteraan robotik latihan teknikal di Tesla di Amerika Syarikat.

Dia Fakhirah Khairuddin mengajar robot FANUC dan Kuka kepada jurutera dan juruteknik di Tesla.

Pencapaiannya termasuk pengalaman teknikalnya yang luas, yang membantunya mendapatkan peranan dalam Tesla, dilihat sebagai memberi inspirasi.

Berdasarkan profil LinkedInnya, peranan terakhirnya dalam Tesla ialah sebagai Jurutera Kawalan Automasi Lanjutan Sel.

Dia meninggalkan Tesla pada Oktober 2022 dan menyertai Sila Technologies Inc. #YesToCareerProgression

Di Sila, Fakhirah bekerja sebagai jurutera di California di mana dia membantu membangunkan anod silikon untuk "bateri generasi akan datang untuk meningkatkan reka bentuk litium semasa."

Sila Technologies Inc. diasaskan oleh bekas jurutera Tesla yang mengetuai pembangunan teknikal teknologi bateri untuk Tesla Roadster.

Perjalanannya sebagai seorang jurutera

Fakhirah merupakan alumni Maktab Rendah Sains MARA (MRSM). Permulaan sederhana beliau bermula di Terengganu di mana beliau belajar di MRSM Ulul Albab di Kota Putra.

Beliau menerima biasiswa daripada Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk belajar di University of California San Diego (UCSD) selepas tamat pengajian.

Selepas menamatkan Ijazah Sarjana Muda dalam kejuruteraan aeroangkasa, beliau menerima biasiswa dari universiti untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana dalam kejuruteraan mekanikal

Beberapa bukti kelayakannya yang luas termasuk:

Bekerja sebagai Jurutera Pembangunan Propulsion di University of California, di mana dia menulis kod Matlab untuk mengkaji pengaliran haba enjin roket.

Mereka bentuk dan memprogramkan lengan robotik dan memenangi tempat pertama dalam Cabaran Kejuruteraan Sistem Northrop Grumman 2019, menewaskan 50 pasukan lain.

Bekerja sebagai ketua pasukan dan menerajui penyelidikan dan pembangunan Projek Hexacopter dengan UCSD.

Mereka bentuk quadcopter, selongsong sensor dan gear pendaratan menggunakan program Solidworks. Dia menunjukkan konsep baharu melalui ujian cetakan 3D dan menambah baik reka bentuk.








Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

Lagi Artikel-Artikel Lain Yang Mungkin Menarik

⬆ scroll keatas ⬆


No comments:

Post a Comment

errmm..
~ Yang merah itu saga, yang lorek itu kendi. Yang indah itu bahasa, yang baik itu budi. ~