October 11, 2023

Kenapa Hamas Menyerang Yahudi Israel

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Kali ini kita bercerita pasal kes luar negara pulak, pasal Hamas Palestin menyerang Yahudi Israel, ada apa sebenarnya disebalik serangan Hamas ini!

Hamas Menyerang Israel dengan melancarkan ribuan peluru rocket dengan menyebabkan kerosakan besar diwilayah yang ditakluki Israel. Serangan Hamas itu mengorbankan ratusan tentera serta rakyat awam Israel. Tentera Hamas juga melakukan serangan darat serta merobohkan pagar-pagar sempadan yang didirikan Israel untuk menyekat pegerakan rakyat Palestin selama ini.

Tentera Hamas menggunakan jentolak merobohkan tembok-tembok kongkerit bagi memudahkan pegerakan mereka masuk dan menyerang tentera Israel, membunuh ramai tentera Israel serta mengeledah rumah-rumah dalam wilayah Israel juga merampas senjata berat tentera Israel.

Rakyat Palestin bersorak gembira kerana kejayaan Hamas menyerang Israel, mereka beramai-ramai mengikuti tentera Hamas kedalam wilayah Israel. Mereka ikut merampas kereta kebal Israel dan membelasah tentera Israel yang ditawan. Mereka menggunakan talipon masing-masing untuk merakam kejadian yang berlaku.

Maka banyaklah tersebarnya video-video keseluruh dunia perihal penyerangan Palestin terhadap Israel.
Tanpa mereka ketahui bahawa ini semua adalah perancangan Tentera Israel bagi melumpukan sepenuhnya kedudukan Hamas serta akan merampas lebih banyak wilayah Palestin bahkan mereka merancang untuk melancarkan pengeboman sekala besar dengan menghancurkan keseluruhan wilayah Palestin yang masih ada.

Taktik ini telah digunakan berkali-kali sehingga 80% wilayah Palestin mereka rampas telah menjadi Negara Yahudi Israel. Hanya taktik atau strategi Tentera Yahudi berbeza mengikut keadaan. Serangan Hamas kali ini pun berkemungkinan besar adalah strategi Yahudi Israel memperluaskan lagi wilayah rampasan mereka.

Seperti biasa setiap kali selepas berlaku peperangan Israel - Palestin, Negara yang kita namakan Negara Palestin akan segera mengecil. Ini kerana PBB akan mengadakan zon penampan, kawasan yang saolah-olah sempadan besar antara kedua Negara. Zon penampan ini sudah tentu melebar kedalam Wilayah Palestin bukan diwilayah Israel, lalu diakhirnya zon penampan ini dikuasai penuh olih Tentera Yahudi Israel.

Taktik ini sama seperti berlakunya peperangan di Iraq suatu ketika dahulu yang diterjui sebuah kuasa besar. Jadi jangan gembira sangatlah serangan Hamas kali ini.

Tidak mustahil selepas ini tiada lagi Gaza! apa pendapat anda?








Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

Lagi Artikel-Artikel Lain Yang Mungkin Menarik

⬆ scroll keatas ⬆


No comments: