September 22, 2023

Penunggang Moto Langgar JPJ Disekatan Jalan Raya.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Penunggang Langgar Anggota JPJ Disekatan Jalan Raya.

Port Dickson seorang penunggang motosikal tidak memperlahankan motosikalnya ketika disekatan jalan yang dilakukan olih Polis dan JPJ. Malah penunggang tersebut memecut laju untuk melepasi sekatan tersebut. Akibatnya rempuhan tersebut akhirnya menyebabkan seorang anggota JPJ terlanggar dengan kuat.

Disebabkan rempuhan yang kuat itu nenyebabkan kedua-dua mereka penunggang dan anggita JPJ tercampak dan jatuh diatas jalan. Kedua-duanya cedera dan dimasukan kehospital.

Anggota JPJ berkenaan telah dibenarkan pulang setelah mendapatkan rawatan di Hospital Port Dickson akibat rempohan yang menyebabkan cedera pada otot leher, kepala serta bengkak pada kaki dan tangan.

Sungguh berhati-hatilah ketika menjalankan tugas, malang tidak berbau, pastikan sentiasa berwaspada dengan menjaga jarak dengan keberangkalian berlaku sesuatu yang tidak diduga.

Mungkin juga penunggang motosikal itu tidak berniat melanggar anggota JPJ tersebut, dia cuba mengelak tetapi terlanggar, apa pun pekara telah pun berlaku semoga menjadi panduan dan pengajaran dimasa akan datang.

Tidak lama dahulu ada banyak kes yang lari dari sekatan jalan raya tetapi berakhir dengan kemalangan maut, disebabkan penunggang membuat pusingan U dengan tergesa-gesa tanpa memperhatikan keselamatan ketika itu.

Ada ketika kereta peronda menyergah anak-anak muda yang bermotosikal, menyebabkan mereka memecut lari bertempiaran tanpa memikirkan keselamatan, sedangkan ketika itu mereka hanya bermotosikal secara santai. Jika terjadi kemalangan, alangkah ruginya ibu bapa dan Negara.
Anak muda adalah penerus kepada generasi sekarang, merekalah yang akan membina Negara dimasa akan datang. Sama-samalah kita membimbing dan menjaga mereka, gunakan kuasa kita dengan baik, bedampinglah dengan mereka umpama anak sendiri, mudah mudahan dengan kesabaran mendidik mereka, mereka dewasa menjadi rakyat yang berguna suatu hari kelak. Silap haribulan jadi menantu sendiri! jadi, kita yang berkuasa, jagalah mereka, jangan salah guna kuasa untuk menakutkan mereka.

Jika kita asuh anak bangsa dengan ketakutan, kemungkinan besar mereka gagal berdikari dan gagal berjuang dan bersaing dengan anak bangsa-bangsa didalam negara kita tercinta ini.








Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

Lagi Artikel-Artikel Lain Yang Mungkin Menarik

⬆ scroll keatas ⬆


No comments: