April 13, 2023

Kasihnya Ibu Membawa Kesyurga Kasihnya Saudara Semasa Berada

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Ini ada satu kesah benar, dulu ada saorang yang berjaya dalam kerjayanya, dia saorang peniaga kedai runcit, dulu orang ramai hendak kebandar agak susah disebabkan tiada kenderaan sendiri, tidak seperti sekarang, satu kekuarga memiliki kereta sampai dua tga buah, moto jangan cakap lah bersusun motosikal dirumah, jadi pegerakan sekarang hendak kebandar sudah sangat mudah.

Jadi hanya kedai runcit kampung yang menjadi tumpuan penduduk, jadi sesiapa yang berniaga kedai runcit sudah kira berkehidupan yang mewah, pokoknya makan pakai duit ringgit serba ada, kereta pun ada sebuah jenama Mazda, pada masa itu kereta memang kurang sangat.

Makanya orang ini hidup lebih senang darpada orang lain dikampung tersebut. Nak dikatakan kesah Kasihnya Ibu Membawa Kesyurga Kasih Saudara Semasa Berada. Bermulalah kesah kasihnya ibu..

Macam ini ceritanya, semasa hidupnya mewah tadi, dia kurang sangat meberi perhatian kepada Ibunya, Ibunya hanya tinggal selang beberapa rumah sahaja dari rumah kedai orang ini.

Rumah kedai ditepi jalan besar ini menjadi tumpuan kampung-kampung yang berada berdekatan. Seingat saya dihadapan kedai runcit ini ada jiran kepada pekedai runcit ini ada membuka warung kuih dan air batu sagat. Masa ini tiada istilah kedai kopi warung ini tidak jual teh atau kopi hanya ais batu sagat dengan kuih dan makanan ringan lainya.

Meriah juga bila waktu tengah hari bila ramai penduduk bebelanja dan menjual getah keping atau getah sekerab, mungkin orang sekarang tidak tahu, getah sekerablah yang menjadi hasil jualan utama penduduk kampung , kedai runcit ini juga membeli hasil kebun penduduk kampung, pendek kata meriah lah waktu itu, tentu mewah lah kehidupan peniaga ini.

Baik, pendekkan cerita ibu kepada peniaga ini mencari makan sendiri dengan menoreh getah, ibu ini sudah semakin tua dalam linkungan 70an umur, menoreh pun perlahan dan membongkok, jalan menuju kekebun pulak bolih dikatakan jauh dan semak. Sepatutnya ibu ini sudah dijagai olih pekedai tadi, tetapi akibat lalai dan lupa diri dengan kesenangan hidup seolah-olah dia tidak akan memerlukan pertolongan sesiapa dikemudian hari.

Jika dia tidak lalai tentu sekali barang makanan beras gula kopi malah duit poket pun pekedai sangat mampu diberikan kepada ibu ini, tetapi itulah, akibat lupa diri dengan kegembiraan hidup, sehingga ibu sendiri diabaikan sedangkan dia mampu.

Dipendekan cerita lagi, tidak disangka panas tidak sampai kepetang, rupanya hujan ditengah hari, entah dimana silapnya, pekedai itu mengalami sejenis penyakit yang mengakibatkan dia terlantar dirumah, lama kelamaan kedai runcit pun tutup masih bertahan hingga jatuh bengrab, anak isteri sudah mula cari kerja untuk menapung hidup, akhirnya peniaga diabaikan keluarga sendiri,

Takdir kasihnya ibu, hanya ibu yang sudah tua itu mengambil anak lelaki yang sudah sakit tidak berdaya itu kembali kerumah untuk dijagai, selang beberapa tahun kemudian sang peniaga itu meninggal didalam pelukan ibu tersayang.

Oh ya.. jalan besar yang saya sebut diatas itu bukan jalan bertar, hanya jalan tanah merah, sekian semoga bermanafaat.







Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

2 comments:

SalbiahM said...

kasih ibu tiada bersyarat. untunglah mereka yang masih punya ibu

♥xaturen♥ said...

Ya.. kasih IBU memang tiada tandingan.. sanggup berkorban apa saja...!