April 16, 2023

Bumi Semakin Panas Akibat Dari Perbuatan Manusia

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Sejak semenjak ini cuaca sangat panas, redup sebelah petang pun hanya sekejap walaupun seakan redup tapi rasa panasnya masih terus terasa sampai kemalam.

Kita biasa dengar "Global Warming" atau tahap kepanasan dunia semakin meningkat, bermula 'Kepanasan Dunia' ialah semenjak manusia mula semakin cerdik, sejak manusia pandai mencipta peralatan mesin-mesin kecil dan besar bagi memudahkan perjalanan dan menpercepatkan kerja-kerja dikilang dan diladang.

Perubahan cuaca "Climate change" ini berterusan berlaku akibat aktiviti manusia dimuka bumi ini. Bahang kepanasan dari aktiviti harian manusia terus berlaku setiap hari dan semakin bertambah sampai keparas sekarang, dengan kita dapat merasakan kepanasan diwaktu siang terlalu panas.

Setiap hari manusia semakin parah merosakan Alam sekitar, pembukaan ladang-ladang besar dengan cara membakar hutan menyebabkan tahap kepanasan suhu dunia semakin meningkat. Ini seperti yang dinyatakan pakar tahap kepanasan dan bercampur kimia buatan manusia telah membocurkan lapisan ozon.

Lapisan ozon ini adalah penapis sinaran matahari sebelum sampai ke muka bumi, apabila kebocuran lapisan ozon semakin membesar maka sinar matahari banyak yang tidak tertapis memancar kebumi. Ini menyebabkan "Global Warming".

Kalau dulu banyak sangat kawasan pendalaman yang muka buminya diliputi air, kawasan perkampungan dahulu banyak terdapat paya-paya air tawar dimana-mana, sekarang paya air tawar semua sudah terhapus olih kerana perbuatan manusia membuka ladang secara besar-besaran.

Manusia menggunakan jentera berat bagi membina perparitan yang akan menyejatkan air dipaya-paya untuk dijadikan ladang pertanian.

Sekalipun hujan turun dengan lebat, jumlah air yang meresap kedalam bumi semakin sedikit, menyebabkan bumi semakin kering.

Hutan tropika yang ada tertinggal sudah tidak mampu lagi membantu kehidupan manusia kerana jumlahnya sudah terlalu sedikit dan ditambah lagi aktiviti manusia merosakan alam berterusan.

Jadi kita tidak bolih merunggut kenapa cuaca dibumi terlalu panas! sebab manusia juga yang menyumbang kepada meningkatnya kepanasan ini.







Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

2 comments:

SalbiahM said...

setuju Tuan. bumi jadi begini angkara manusia juga

♥xaturen♥ said...

Sekarang pun dh panas segini.. akan datang tak tau la ..berapa panas!