April 15, 2023

Jeritan Batin Saorang Janda

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Dari saorang isteri muda yang cantik

dan bersemanggat mengasuh dan membesarkan empat orang anak bersama suami tercinta namun semuanya kini hanya tinggal kenangan.

Bintik-bintik peluh membasahi dahi, suasana petang yang masih panas, dia kelihatan lesu ketika bicarakan jatuh bangunya dia berkeluarga bersama anak-anak dan bersuami.

Siapa menyangka bolih berakhir ikatan perkahwinan kami begini, rumahtangga yang dibina dan diikat atas dasar cinta dan kasih sayang, kini roboh ranap umpama dilanda ombak sunami dan yang tinggal hanyalah puing-puing asmara.

Walaupun sudah menjangkau empat puluhan,

namun ukiran kecantikan masa muda masih berbekas, kulitnya yang putih kuning seolah pelengkap keindahan saorang janda muda. Dia masih beku seolah tidak percaya dengan apa yang sedang dialami.

Sesekali dia menarik nafas panjang, mungkin terlalu hiba mengenangkan jalan yang panjang yang harus dia tempuhi, tiada bekalan apapun yang dia akan bawa, dia pasrah dan cuba bersabar demi membesarkan anak-anak.

Aku tidak mahu mengakui yang aku sayang dia rindu dia, rasa ini lebih cenderung kearah rasa cinta pandangan indah syurga dunia disebalik mata.

Aku sebenarnya bersimpati dengan kehidupan yang sedang dilalui dia, aku jadi sedih dan aku ingin membalut luka dihati dia, mungkin terus menyembuhkan dukalara dia selama ini.

Aku hanya bolih bersimpati sahaja tidak mungkin bolih lebih daripada itu, kerana aku tahu siapa aku, aku tahu setakat mana kemampuan ku, rupa paras jangan dikira harta benda jauh sekali.

Memang susah hidup menjanda ini, katanya.. olih kerana rumahtangga hancur bekecai, kemana lagi hendak dituju? terpaksalah kampung halaman juga tempat kembali mengadu, tinggal menumpang dirumah orang tua semula, dengan keadaan orang tua pun hanya sekadar cukup makan saja.

Belum kira perangai anak-anak yang memeningkan kepala, anak-anak tahulah bagaimana perangai anak-anak, mereka tidak tahu tentang keadaan yang sedang dialami! selama ini nakal pun dalam lingkungan satu rumah satu keluarga, sedangkan sekarang hidup menumpang dirumah orang tua, memang menekan perasaan.

Apa yang diharapkan adalah sebuah kehidupan bahagia selama ini, telah musnah, harapan ingin hidup bahagia namun menambah derita pula yang menemani.

Tidak kurang juga dugaan dari orang kampung sendiri, maklumlah janda muda memang ramai yang tergoda, menghadiri majlis kenduri gotongroyong memasak, ada saja senda gurau yang merimaskan! walaupun bagi mereka hanya gurau senda tetapi bagi orang seperti mereka amat berat menanggung rasa.

Entahlah mungkin sudah suratan takdir dia terpaksa hidup dalam keadaan yang serba menekan.!

Terpaksa memikirkan bagaimana untuk mencari nafkah untuk menyekolahkan tiga orang anak, dan seorang lagi akan memasuki tadika. Semua ini tidak pernah dia memikirkan kerana bergantung sepenuhnya kepada suami.

Bila suami sudah tiada semuanya tertanggung dibahu sendiri. Walaupun kata orang sudah kering airmata untuk ditanggisi tetapi bila bersendirian airmata mengalir tanpa dipinta, makin dikeringkan semakin laju membasahi pipi.








Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

No comments: