March 25, 2023

Tarantula Pemakan Burung Goliath. Tera Phosa.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء


Labah-labah rasaksa Tera Phosa

Nama saintifik berasal dari

perkataan greek "thera" dan "phosa" yang bermaksud haiwan liar dan bercahaya. nama yang paling biasa "Tarantula Pemakan Burung Goliath" diberikan oleh beberapa peneroka dari era Victoria yang menyaksikan labah-labah besar memakan burung kolibri dan melaporkan penampakan itu kepada dunia barat yang kagum dengan spaider gergasi ini.

Purata jangka hayat

labah-labah Goliath betina adalah diantara 15 hingga 25 tahun, tetapi labah-labah jantan mati sejurus selepas matang, hanya boleh mencapai umur antara 3 dan 6 tahun. Warna labah-labah besar ini kebanyakannya gelap hingga coklat muda dengan badan mereka dipenuhi bulu.

Labah-labah ini mempuyai rupa bentuk berbahaya,

tetapi sama sekali tidak merbahaya untuk manusia. Walau bagaimanapun, jenis labah-labah ini mempunyai taring berbisa kira-kira 1 hingga 2 sentimeter. "Gigitan Tarantula Pemakan Burung Goliat" ini, boleh dibandingkan dengan sengatan tebuan, yang sama sekali tidak merbahaya, tetapi ia sangat menyakitkan.

Selain burung,

jenis labah-labah ini juga memakan kelawar, biawak, tikus serta ular, malah haiwan-haiwan tersebut yang telah mati.







Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!




catatan orang kampung

Coretan setiap hari
Weblog xaturen

2 comments:

SalbiahM said...

mak aih besarnya. kalau jumpa ni memang lari tak cukup tanah. Apa pun, ia juga ciptaan Allah yang ada fungsi di muka bumi, macam kita juga

♥xaturen♥ said...

Terima kasih tuan, susah susah dtg blog org kg ini... TQ.....🥰