November 19, 2020

Superyacht. Tranquility.

Kapal Besar Jho Low.
Anda bakal mendapat memiliki Kapal Besar Ini.

Inilah kapal mewah besar dan hebat Superyacht asal yang dimiliki bekas penyamun yang bersekongkol menyamun duit pembiaya 1MDB malaysia.

Penyamun tersebut bernama yang Jho Low, Superyacth ini juga pernah menjadi tuan rumah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dan rombongan dalam PH dahulu.

Kali ini mengikut berita, Kapal superyacth mewah ini hendak dijual lagi kepada siapa yang berminat.

"Megah dan hebat," sebuah kapal mewah sepanjang 300 kaki yang dahulunya dikenali sebagai "Equanimity," dan dilengkapi dengan segala kemudahan mewah, termasuk tempat Heli mendarat, lif, ruangan spa dan dapur yang serba lengkap, jualan tersebut diuruskan bersama dengan pembrokeran Camper & Nicholsons.

Pihak berkuasa Malaysia dan A.S. telah menuduh Encik Low skim pengubahan wang haram antarabangsa yang menyedut berbilion dolar daripada dana pelaburan kerajaan Malaysia, yang dikenali sebagai 1MDB. Dengan duit curi dari 1MDB Jho Low mengupul wang untuk membiayai gaya hidup mewah, termasuk rumah-rumah di New York City dan Los Angeles, jet peribadi dan superyacht yang memenangi anugerah ini.

Ini adalah kali kedua kapal layar itu dijual sejak pihak berkuasa Malaysia merampasnya daripada Encik Low. Pada bulan April lalu , kerajaan Malaysia mengumumkan bahawa ia menjual kapal itu kepada Kumpulan Genting conglomerat hospitaliti dengan harga AS$126 juta, menurut kenyataan media pada masa itu.

Sejak itu, Genting, yang mengendalikan carta kapal layar mewah, telah menyewa "Tranquility" kepada pelanggan yang kaya untuk menjana € 1.1 juta (US$1.23 juta) seminggu — antara penyewa yang pernah menggunakan "Tranquility" ini termasuk model Kylie Jenner, yang memuat naik gambar di media sosial dirinya dan rombongannya melompat dari atas dek "Tranquility" ke laut. Kumpulan Genting tidak dapat dihubungi untuk memberi komen.

Genting kini dilaporkan meletakan harga $200 juta untuk kapal itu, kata Business Insider. Mansion Global tidak dapat mengesahkan harga secara bebas, hantaran e-mel kepada pembrokeran tidak dibalas segera.

"Tranquility" sangat luas, kapal layar ini mempunyai bilik-bilik yang cukup untuk menampung 26 tetamu ditambah dengan 31 anak kapal. Boat-builder Oceanco pada asalnya mengirim superyacht "Tranquility" pada tahun 2014 dan mendapat pelbagai anugerah dan penghargaan, termasuk "Kapal Layar Baru Terbaik Pameran Kapal Layar Monaco 2014."

Bahagian dalamannya mempunyai lantai marmar yang digilap dan kemasan oak, mengikut penyenaraian dengan Camper & Nicholsons. Terdapat piano yang besar di saloon atas, ruang makan formal dan gimnasium yang serba lengkap.

Suite spa termasuk sauna, hammam, pancuran mandian bereksperiential — termasuk kolam renang mini — bilik urut dan salun kecantikan, kata sumber penyenaraian.

Suite induk seperti maze di dek atas mempunyai dua bilik persalinan dan pejabat bersebelahan dengan teres anjung sendiri dan kolam renang.

Tranquility ini lah kemegahan "Tranquility".


mylink





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!



No comments: