November 16, 2020

Coronavirus: COVID-19. 15/11/2020

Tiga lagi kluster baharu. COVID-19 coronavirus. 15/11/2020.
Hari ini Kemeterian Kesihatan telah melaporkan bahawa tiga kluster baharu telah muncul, dalam pada itu, satu kluster sebelumnya telah diisytiharkan tamat hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata tiga kluster baharu itu dikesan di Sabah dan Johor.

Beliau berkata, Kluster Plaza dikesan di Kota Kinabalu dan kes indeks bagi kluster adalah kes ke-42,299, dikenal pasti positif COVID-19 hasil saringan individu bergejala pada 11 November lalu.

Katanya, kes indeks itu dimasukkan ke Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah, Institut Kemahiran MARA (IKM), Kota Kinabalu.

"Saringan hubungan rapat atau kontak rapat telah ditemukan sebanyak 11 lagi kes positif COVID-19 manakala sejumlah 19 individu sudah disaring.

"Kluster Jalan Kalabakan di Tawau membabitkan kes indeks iaitu kes ke-31,309 yang dikenal pasti positif COVID-19 hasil saringan individu bergejala pada 31 Oktober lalu dan sudah dimasukkan ke Hospital Tawau.

"Saringan kontak rapat mengesan sebanyak 21 lagi kes positif COVID-19," katanya dalam kenyataan hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, Kluster Jeri pula dikesan di Kota Tinggi, Mersing dan Muar di Johor.

Beliau berkata, kes indeks bagi kluster Jeri dikenal pasti positif COVID-19 hasil saringan di Pintu Masuk Antarabangsa (PMA), Singapura pada 6 November lalu.

Katanya, hasil saringan hubungan rapat atau kontak rapat di Malaysia, Kementerian Kesihatan (KKM) mengesan sebanyak 26 kes positif COVID-19 dan kes itu ditempatkan di Hospital Enche' Besar Hajjah Khalsom, Kluang, Johor.

"Sehingga jam 12 tengah hari tadi, sejumlah 1,170 individu sudah disaring dan 26 kes dikesan positif COVID-19 termasuk tiga kes baharu dan 535 individu dikesan negatif, manakala 609 individu masih menunggu keputusan," katanya.

Sementara itu, Kluster Bah Arnab diisytiharkan tamat hari ini.

Beliau berkata, kluster itu direkodkan di Kuching, Sarawak dan seramai 72 individu sudah disaring setakat hari ini.

Katanya, seramai 12 kes dikesan positif COVID-19, manakala 60 individu lagi adalah negatif.

"Tiada kematian dilaporkan bagi kluster Bah Arnab ini," katanya.

Kita mestilah tidak mengabaikan SOP, dengan cara kita mematuhi SOP kita bolih mengelak dari penularan virus covid ini.
Walau pun sering diingatkan.. namun masih ada segelintir rakyat tidak mengambil berat akan merbahaya jangkitan virus ini kerana mereka tidak mematuhi SOP yang di tetapkan olih Kerajaan.


mylink





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!



2 comments:

Cik TK said...

Seram kan sekarang ni. hari-hari kes banyak

♥xaturen♥ said...

Maaf... lama tak semak atikal yg ini.. ni bru ternampak...!! memang seram, masa COVID dulu ramai yg meninggal termasuk org-org yang kita kenali...