November 20, 2020

Jangan Percaya Pendapat Ini.

Jangan Percaya Pendapat Ini.
Masa masih awal, aku masih muda, enjoy dulu!

Masa muda remaja jangan sesekali kita abaikan atau biarkan berlalu begitu sahaja, jika anda dengan usia yang masih muda tidak melakukan sesuatu yang terbaik untuk diri keluarga anda! anda berada dalam keadaan yang sangat rugi.

Semua orang tahu, termasuk orang-orang muda itu sendiri! kenapa pekara ini bolih terjadi?

Jika kita masih muda dan tidak berbuat sesuatu pekerjaan atau pekara baik sekarang, masa tua anda sangat malang! kerana apa yang anda lakukan sekarang ini dianya bakal membantu anda dikemudian hari.

Jadi buatlah sesuatu perkerjaan baik atau pekara baik untuk menolong hidup anda dimasa depan dengan lebih baik. Anda tahukah bahawa apa yang anda lakukan sekarang itu lah yang anda dapat dua puluh tahun lagi!

Jika anda ingin mengubah nasib anda dua puluh tahun besok, anda mesti memulakan perubahan itu dari sekarang! sebagai contohnya jika anda ingin membeli rumah misal nya, anda mesti memulakan mulai sekarang juga, jangan nanti dan nanti bila ada duit baru hendak simpan.

Ini untuk orang muda remaja, sekarang anda berusia 18, 20, 25, 30 tahun? ini usia dikira masih remaja lagi! okay, anda mesti punya rumah suatu hari lagi kan..? sudah tentu! simpan didalam fikiran, tidak selamnya anda hendak tinggal dangan Ibu Bapa anda!

Lihat ibu ayah anda sekarang! adakah mereka tinggal dengan ibu ayah mereka? sudah tentu tidak bukan? anda pun besoknya tidak mungkin masih duduk serumah dan mengharapkan semua pekara daripada kedua orang tua.

Jika hendak memiliki rumah sendiri anda remaja mesti berkerja dengan lebih rajin dan kuat, tambahkan atau tingkatkan kebolihan diri untuk meningkatkan punca keuwanga anda.

Jangan sesekali membuang uwang kepada benda-benda yang tidak berfaedah! misalnya zaman sekarang, anak muda sering berlumba menghabiskan uwang dengan sering menukar talipon bimbit, menukar motosikal atau kereta. Jika pekara ini anda lakukan, duit atau uwang anda tidak mungkin tersimpan.

Gunakan barangan tersebut sehingga ianya benar-benar perlu ditukar, dengan keuwangan yang lain, bukannya dari uwang simpanan untuk pekara yang lebih penting.

Anda mesti asingkan beberapa peratus pendapatan anda untuk simpanan bagi membeli rumah, misalnya gaji anda satu ribu sebulan, anda mesti simpan tetap sebanyak tiga ratus setiap bulan.

Untuk pebelanjaan atau pekara lain hanya gunakan yang tujuh ratus sahaja, yang tujuh ratus itu anda buat perangcangan kegunaan anda sebulan, tidak bolih sama sekali mengambil dari uwang tiga ratus tadi.

Jika anda pekerja biasa bergaji bulan seribu, tiada cara lain melainkan dengan mula menyimpan dari gaji bulan depan untuk membeli rumah atau membayar diposit rumah. Jangan tunggu duit tiga puluh ribu.! tidak akan ada sama sekali duit itu, jika anda tidak memaksa mengasingkan pendapatan bulanan anda setiap bulan!

Jika anda ingin memakan buah epal sendiri anda mesti menanam epal, jika tidak, anda sampai tua akan hanya membeli buah epal untuk dimakan, bukan makan buah dari hasil titik peluh anda yang menanam.

Jangan ikut orang luar menukar barang yang tidak perlu! dan jangan pulak anda sesuka hati membazir duit tanpa ada simpanan anda sendiri setiap bualan.

Dan jangan menunggu bila gaji sudah besar baru hendak mula simpan, gaji sikit pun mesti memulakan menyimpan dari sekarang!

Semua didalam tangan anda, didalam kuasa anda, hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih, ada.!

Jangan ikut nafsu, jangan ikut rasa, jangan ikut hati, tapi ikutlah ilmu dan fikiran yang baik.

Jika kau fikir kau bolih, kau bolih melakukan, jika kau ragu-ragu, usahamu tak menentu! Okay, selamat berusaha dan selamat maju jaya. Semua kehidupan anda adalah ditangan anda sendiri.!
Jumpa lagi.


mylink





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!



No comments: