January 24, 2021

Kemalangan Jalan Raya

Assalamualaikum...

Hai apa khabar anda semua hari ini, semoga anda semua berkeadaan baik-baik sahaja.

hari ini sudah beberapa hari perentah PKP olih kerajaan didalam negeri Johor. Khabar terbaru nampaknya PKP dilanjutkan lagi tempohnya.

Apa yang saya perhatikan seperti yang diviralkan dilaman-laman sosial, berkenaan dengan virus corona ini atau covid-19 adakah ianya benar-benar ada atau bagaimana?

Seperti yang kita tahu, seawal corona dahulu, banyak vedio-vedio atau gambaran cerita yang menakutkan, dimana magsa-mangsa covid ini mati bergelimpangan dijalan raya!

Tapi untuk masa ini virus corona ini makin bayak disemua negara, namun tiada lagi viral vedio-vedio sepeti dahulu, dari luar negara! apakah tiada lagi seperti itu atau dahulu itu hanya rekaan semata-mata.

Jika benar rekaan, kita tidak tahu apakah motifnya mereka menghebahkan kejadian sepeti itu, misalnya pihak berkuasa Negara Cina menembak pembawak virus corona yang degil tidak mahu dirawat, perhatikan juga mengapa pehak tentera itu tidak menghalang keluarga yang mati ditembak memeluk dan meratapi mangsa yang mati.

Bukankah perbuatan bersentuhan akan mengakibatkan semakin merebak penularan virus.

Entahlah mana satukah cerita yang sebenarnya telah terjadi.

Cubalah anda fikir-fikirkan, tak mampulah bagi saya hendak fikir.


Sebenarnya awal saya hendak bercerita tentang Kemalangan Dijalan Raya, tetapi saya cuma tulis saja apa yang saya teringat tentang corona.

Inilah vedio yang saya dapat dimedia sosial tidak berapa lama dahulu, disebabkan masaalah computer saya tertangguh menerbitkanya, ini pun sudah memasuki tahun 2021! semoga masaalah computer ini tidak lagi menganggu hobi saya didalam kegiatan bloging ini.

Memang menyedihkan mangsa yang terlibat didalam kemalangan yang terjadi ini! Hingga cedera parah sekali!! berhati-hatilah ketika anda berada dijalan raya, fokos dengan baik cara kita berkenderaan.

Sekali kita lalai kita terpaksa menerima padah yang sangat teruk!

Lihat bagaimana parahnya mangsa jalan raya ini, kecuaian entah dari siapa hingga menyebabkan mangsa ini terpaksa dipotong kakinya.

Dan tentunya keluarga beliu telah kehilangan punca mata pencarian mereka, mereka terpaksa menjalani kehidupan dengan kemungkinan besar sudah kurang dari sebelumnya!

Berhati-hatilah ketika berkenderaan dijalan raya, kecuaian anda bolih mengakibatkan orang lain yang mendapat kesusahan, jika memang kesalahan itu bersebab dari anda, selamanya lah anda bersalah dan menyesal dan memberi keburukan kepada mangsa dan keluarganya.

Saya bukan melebih-lebihkan kata, tetapi sebenarnya memang begitulah keadaanya, berhati-hatilah ketika memandu!

Pandu Cermat Jiwa Selamat.



salamceria





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!



No comments: