July 18, 2010

Kawan Sepermainan.

Salam sejahtera!
Hari ni saya bangun lewat sikit,..
Tak pe lah,.. lagi pun hujan,.. nak buat aktiviti ape kan..
ni.. baru balik dari bandar makan...! dah tu..terus.. dok tip..tap.. tip.. tap..
dengan bende ni laa.. dari tadi lagi.. hee..

Malam tadi tidur lewat.. bab melayan sepupu sebelah Mak datang ziarah kat umah.
Jadi saya bawak le jalan-jalan keliling sambil nyinggah kat kedai kopi.

Sudah agak lama juga kami tidak jumpa, masa kami kat kampung dulu.. dia lah kawan sepermainan saya. Selepas kami masing-masing dewasa dan mempunyai haluan hidup sendiri kami jarang berjumpa. Dia sekarang kerja kat Melaka. Kami hanya bertemu atau berjumpa hanya jika ada kenduri-kendara dirumah yang sama kami hadiri.

Kali terahkir tak salah saya, tiga tahun yang lepas iaitu masa Pak Ngah sebelah Bapak saya buat kerja kawin anaknya.. kat Seremban.. belakang Pasar Raya..

Tapi saya bukan berasal dari situ, itu tempat Pak Ngah saya dapat jodoh orang situ, asal saya nun... kat utara sana.. sapa orang Baling sini? dan sekarang ni dah menetap kat selatan ujung benua Asia sini. siape orang Kukup sini?

Seperti keluarga lain, kami juga berselerak satu Semenanjung. Ah... sungguh cepat masa berlalu..! rasanya tak puas jadi budak kecik.. uwaaaaa...

Kenagan masa kecil dulu macam baru saja berlalu.. macam mana kami berkongsi menjual air batu bulan Ramaddan! perhh.. best gila kira untung.. idea jual air tu Mak yang bagi, siap modal lagi.. untung Mak tak nak, ko simpang saja bang, buat tambah besok lagi..

Emak memang hebat! walau pun Mak orang kampung. dah tu dah tak ingat dah bagi balik ke belum duit modal tu.. keh. keh..

Pas tu saya terpikir, bagaimana kah agak nya keturunan aku besok? boleh kah mereka mengenali sesama mereka bila aku tak ada nanti... sebab terlalu ramai sangat adik beradik..! macam mana cara supaya mereka mengenali bahawa mereka asal nya dari satu Datuk dan Nenek? ermm.. apa la saya boleh pi pikir semua ni ha.. buat pening kepala saja oi..

Tak apa lah, pening sikit.. saya nak bagi kekawan pun pikir juga, macam mana dengan keturunan kekawan tu.. ada kah mereka akan tahu dari mana asal mereka? tah macam mana boleh datang persoalan macam ni? aduii.!

Saya cadangkan kita tambah nama keturunan sebelum nama kita, sekurang-kurangnya dapat juga anak cucu kita kesan  darimana asal usul mereka! Ini sesuai bagi mereka yang belum, baru nak kawin dan baru nak dapat anak.... macam Osama Bin Laden... Osama tu le nama keturunan kan.. so.. itu pendapat saya je.. ermm... cam mana ey..



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!




2 comments:

amira said...

hehe,,,kwn sepermainan sy sumer lelaki..
nasib baik x turn out jd tomboy..
hehe~~ nostalgia ingat dulu2

♥xaturen♥ said...

he.. he.. tomboy! memang ada yg sebiji cam lelaki, sembang di kedai kopi ngutuk org pompuan,.. baru haru..!

;p