August 27, 2012

Berbakti Buat Siapa Yang Mampu

Assalamualaikum. Selamat Hari Raya semua ya...
ee.. lewat cikit ye..! tak sempat nak pergi cc..
Macam mana beraya tahun ini?
Adakah anda beraya sakan..? yelah ada yang punya baju raya sampai tiga pasang, itu belum masuk baju melayu lagi.
Bertuahlah anda yang mempunyai kemampuan yang begitu ye..

Saya bab pakaian ini, tiada perubahan.. sedih-nya sebab masih guna baju melayu tahun lepas juga. Almaklum lah.. keperluan anak-anak yang perlu saya utamakan! Lagipun pakaian itu masih baik lagi kan..kan..

Ada orang tu kan.. saya perhatikan, masa saya sebuk melayan anak-anak kat pusat membeli belah, diaorang ini sebuk memilih iPhone, Samsung, Nokia dan bermacam jenis 'handpon' yang bukan murah pulak tu..!

Saya ini bukan nak jaga tepi kain orang, cuma gatal je tangan ni nak kondem orang! Tapipun cuba lah kita perhatikan insan lain, yang lebih bahagia jika kita hadiahkan wang itu!
Hendak pula dihari dan bulan yang mulia ini. Bantu jiran kita yang Janda miskin ke, dengan belikan set dapur gas yang harga tidak sampai rm200, atau anak jiran yang memang kita tahu miskin, apa kata jika kita hadiahkan basikal untuk dia kesekolah? Pun lebih kurang rm200.

Betapa gembira-nya mereka...! Ya.. ampun...! kata neng pembantu rumah. Berapa ramaikah jiran yang kita ketahui selama ini miskin, dapat anda gembirakan dan bahagiakan dihari mulia ini dengan rm800 rm1000 rm1800 malahan ada yang lebih hanya untuk sebuah 'handpon'? erm.. jangan marah ye... saya cuma cakap saja.. semua-nya terpulang kepada anda yang empunya diri.

Atau berikan hadiahkan rm itu kepada kedua orang tua kita kat kampung yang lebih memerlukan. Nak beli sebegitu, belilah dibulan-bulan yang lain. Okey.... jangan ambik hati ye.. sekadar cadangan je..

"SELAMAT HARI RAYA' MAAF ZAHIR DAN BATIN"



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!




No comments: