March 11, 2013

Sedap Dipandang Dimakan Jangan.

Assalamualaikum...

Salam sejahtera salam 1malaysia.

Hari ini cuma hendak kongsi merapu sikit.. ha..ha..ha..
Dari cara ketawa pun sudah sah cerita merapu.. kah.. kah...
Ermm... bukan apa saja hendak merapu? adoi... okeylah.. jangan terlebih pulak, karang orang tak suke..

So.. ermm... macam mana sudah baca kesah Fidah yang ke 15 tu..? baca jangan tidak baca, penat saja nanti saya tulis.. kalau anda tidak hingin...
Apa bendanya yang sedap dipandang dimakan jangan tu..? ye.lah... dalam kehidupan kita setiap hari memang banyak benda yang sedap dipandang tetapi kena fikir masak-masak kalau rasa macam nak makan.. saja.

Ini sebagai kiasan untuk orang yang hendak berfikir... misalnya yang jelas lagi bersuluh..!! eh..? jelas lagi bersuluh.. betul ke ni...

contoh..nya lah, minuman keras.. arak le tu.. okey, memang nampak sedap kan? pulak tu bila lihat iklan dia.. fuhh.. memang gambar lelaki yang gagah manco tengah meneguk air beer tu..

Macam tu lah.. bolih lihat saja tapi jangan minum... bahaya.. dan haram lah pulak..
Sama lah juga dengan benda-benda lain... banyaklah benda-benda lain yang hanya bolih lihat saja, lihat saja.. tidak usah lah cuba nak minum ke.. nak pakai ke.. nak ambik ke.. nak beli ke.. nak peluk ke... eayy.. sory salah cakap pulak, tapi pun ada betul juga kan, jangan suka peluk sembarangan tau... bende tu hanya yang bekenaan saja yang bolih, groups do not try, banyaklah dalam kumpulan ini.

Lagi satu lagi kiasan untuk mereka yang masih sekolah atau kat koleg-koleg sana.. jangan cuba buang masa dengan suka belajar menda-menda yang bukan untuk kemajuan pelajaran... misalnya bersekang mata dok pi belajar main gitar.. ermm.. macam penah buat je..

Itu pun kumpulan Sedap Dipandang Dimakan Jangan, sebab kita membazir masa dan tenaga kepada benda yang luar daripada tujuan kita kesitu...

Ini saya kecualikan kepada pelajar yang memang cemerlang lah.. kalau sekadar cukup-cukup paras hidung saja.. lebih baik jual air sirap tepi jalan dapat juga duit buat tambah belanja... daripada memekak dok petik gitar berjam-jam konon macam udah tererr... sangat.

Rugi saja duit pinjaman ptptn ke... lebih baik pinjam beli rumak kat Emak Ayah kat kampung... senang orang tua tu duduk.
eeee... tu dia... sudah merapu jauh ni... pengalaman sendiri ke ni bang? tidak sama sekali tau saya sekolah tidak pinjam mana-mana pun....ermmm kena hati-hati dengan koleg bukan kerajaan, depa nampak duit Emak Bapak kita saja ooiii...

Ada ke patut suruh Emak Bapak keluarkan duit KWSP.. mahu aku nak bunuh lempang saja orang koleg tu.. awal-awal daftar, semua beres... Ayah Ibu pelajar jangan risau... tanggung beres... malah ada lebihan diut lagi.. mau satu bulan duit makan untuk pelajar dekat RM500.

Lima ratus ringgit tu.. apa tidak cukup lagi ke nak belajar? lepas empat lima bulan, eehh.. timbul suruh Emak Ayah keluarkan duit KWSP, siapa yan tidak terbakar... ikut hati.. mau aku bom sepak saja mulut yang bercakap dulu itu..

Anak balik menangis-nangis terpaksalah keluarkan duit KWSP tu... habis ko ingat duit satu bende saja nak buat..???? sebab itu lah hendak pinjam PTPTN ada yang Mak Bapak seminggu menangis... puas Mak dia pujuk... Bapak terima pujuk masa malam saja, kalau siang pujuk memamng kena lempang le...

Bab-bab sekolah ini pun sama juga dengan Sedap Dipandang Dimakan Jangan, faham-faham sajalah... jangan ikut hati saja atau terpengaruh dengan iklan koleg tersebut. Fikir masak-masak layak ke dengan spirit yang ada dalam diri.

Jangan tidak fikir... terus makan lepas itu mabuk-mabuk la.. pening la... keh..keh..keh..
ermm... sekian lah ceritanya Sedap Dipandang Dimakan Jangan....

Yang buruk itu dari saya dan yang baik dari Allah jua... fuhh.. perasan... kah..kah..kah..

wassalam. jumpa lagi.

Buah anggur hutan, tumbuh liar melambak-lambak siapa tanam tak tahu lah..!?

Bslum cukup masak lagi yang ini, buat sambal bolih kut..

Haa.. inilah yang dikata Sedap Dipandang Dimakan Jangan cek abang cek adik oii.. okey tidak semua yang elok dipandang itu memberi menafaat kepada kita.. so.. pandai-pandailah membawa diri menjaga diri demi untuk masa depan...

Jangan sesekali motivated yang loyar buruk! contoh:
'Tidak semestinya ada wang ringgit kalau nak bahagia' ini semua motivasi songsang, jangan dok pi dengar... yang orang politik sanggup memperlekehkan ugama tu sebab apa? sebab duit...!
duit.. duit.. motivasi lah yang duit itu paling utama jika hendak bahagia, percaya lah. jangan sesiapa berani cakap duit tu tidak penting! Nombor SATU tau... ermmm... udah le tu bang io... aaakeh..keh..keh..



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!




No comments: