April 14, 2011

Jangan Salahkan Orang Lain, Atas Kecuian Anda!

Assalamualaikum...

Salam hormat semua.. erm.. hari ni tak banyak yang saya nak kata.. cuma saya harap pada sesiapa yang memandu kereta ke lori ke bas ke... ambik lah perhatian sedikit dengan pengguna lain.. terutama penunggang motosikal... hendaknya jangan le terlalu dekat sangat motosikal kat depan tu..
bukan apa.. kesian dengan anak anak dia orang kat rumah tu.. dok tunggu Abah dengan Emak balik dari pasar ke.. kerja ke..
Tetiba saja anda lanyak mereka kat jalan... aduss..

Kenderaan empat roda memang le tak de masaalah kalu hemtam moto.. kekadang moto ni ditunggang tepi sebelah kiri.. dan dengan cermat.. tetapi mereka akan menukar arah dengan tetiba sebab mengelak lubang atau benda kat tepi jalan... selalunya mereka akan kearah kanan jalan iaitu kearah tengah jalan..
Kendraan empat roda jangan selalu menyalahkan mereka kenapa mengelak ketengah.! sebabnya tepi sebelah kiri.. biasanya lebih rendah dari tar.. so secara semulajadi mereka akan menggelak ketengah..
Dan ketika itu anda mengekuri terlalu rapat sehingga anda tidak sempat mengelak.. DUM..! kasihan... mati katak kat tengah jalan..! pemandu kereta yang bunuh mereka itu sebenarnya... sebab kalau anda semak semula buku undang undang jalan raya, anda akan tahu jarak selamat dengan kenderaan dihadapan.. tul tak..?


Cuba lah bertimbang rasa sesama manusia apabila memandu..! Ingat lah satu ungkapan ini baik baik..! iaitu.. Jika Anda Tidak Menghargai Nyawa Orang Lain! Nercaya Nyawa Anda Juga Tidak Berharga!
Betulkan..kan..? percaya tak.. kenapa kereta yang kukuh dan kuat dari jenama popular pun bolih remuk redam.. dan pemandu nya kojol.. sebabnya,.. berkemungkinan besar dia tidak menghargai nyawa orang atau apa saja makluk bernyawa! Kita digalakkan menghargai nyawa, walau pun nyawa binatang liar sebagainya..
Sebab mereka semua juga dimiliki olih yang tersayang! sebagaimana anda menyayangi kaum keluarga anda juga.
Haru...aih..



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!




No comments: