February 26, 2023

PENGGHULU ISTIGFAR Amalan Yang Sangat Sangat Digalakan Bagi Kita Untuk Diamalkan Setiap Hari

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Saiyyidul Istigfar

atau Penghulu Istigfar.

Salam berbahagia semua, semoga anda semua sihat dan ceria selalu.
Mengibau kembali kesah lama, ketika sering mengikuti pengajian minguan yang dipimpin olih imam Ismail Sariun, beliu sudah pun tiada, Alfatihah untuk beliu semoga beliu ditempatkan besama orang-orang soleh. aaminn.

Beliu sering mengigatkan kepada supaya membaca istigfar setiap hari jangan tertinggal dengan seberapa banyak yang mampu, beliu juga memberi saranan supaya kami semua menghafal Saiyyidul Istigfar atau penghulu istigfar ini.

Istigfar katanya ada yang pendek yang selalu kita amalkan semasa zikir selepas solat. Tapi beliu menekan kepada kami supaya menghafal Saiyydul Istigfar. Katanya baca Penghulu Istigfar ini paling tidak sekali pagi sekali petang.

Kami semua pun cubalah menghafalnya, waktu itu untuk betul-betul dpaat menghafal dengan lancar sangat lah susahnya...lama jugalah baru dapat hafal dengan lancar. Segan pulak hendak meberitahu berapa lama..tapi memang lama.

Berkat kesungguhan hendak menambah ilmu, akhirnya semua kami dapat menghafalnya.. alhamdulillah. Kata orang, hendak seribu daya, itu kami alami sendiri.

Penghulu Istigfar

Bunyi sebutan arab dalam bahasa melayu.

Allah humma an tarobbi laillahailla anta
kholaq tani, waana abduka, waana alaa ah dika
wawag dika mastatoq tuu, a a'u zubika min
syrrima sonaq tuu, aabu uulakabiniaq matika
aalaiyya, wa aabu u bizambih, faq firli fa innahu
la yag fi ruz zunu ba illa anta.

Ini lah ayatnya SAIYYIDUL ISTIGFAR atau Penghulu Istifar. cubalah menghafalnya insyaallah berjaya. sekian. jumpa lagi.







Terima kasih! jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!



Cawangan J&T Lunas Kulim KedahTidak Bertanggungjawab Ketika Menjalankan Tugas Yang Diamanahkan

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

J&T is very disappointing


Servis paling teruk dan buruk daripada yang lain.

Salam ceria semua, semoga anda sihat dan ceria hari ini. Buatlah yang terbaik supaya anda mendapat yang terbaik juga.

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit kesah bekenaan dengan perkhidmatan penghantaran barangan.

Banyak syarikat penhatar barang ditempat kita ini.
Pos Laju , sky net , ninja van
pgeon , MrSpeedy , GoGet
MayExpress , NationWide Express , DHL Express , Best Express dan banyak lagi di Malaysia ini.

Anda bolih gunakan perkhidmatan yang lain seperti yang tersenarai diatas, dan jangan gunakan perkidmatan penghantaran yang bernama J&T Express. Sebab buat masa sekarang J&T Express tidak bertanggungjawab bila menjalankan tugas.

Ramai yang sudah terkena dengan Syarikat J&T ini. Barangan sangat penting tidak dihantar dengan betul, sangat lambat ada masa barangan dikembalikan dengan alasan penerima tidak mahu membayar cod, sedangkan barang berkenaan bukan barang cod.
Ada barangan bolih pulak u turn balik dan belambak kat Gombak, awas sangat!! jangan guna syarikat J&T, biar mereka selesaikan masaalah pentakbiran dahulu.

Kita ada banyak pilihan lain, buat sementara ini, jangan dulu guna servis J&T. Ramai pengguna yang mahu menalipon customer service untuk bertanya sesuatu masaalah penghantaran namun bila ditalipon tidak dijawab.

Ada juga panggilan yang dijawab mesin automatik "nombor yang anda dail tiada dalam pekhidmatan" ada juga yang disuruh menunggu, namun tiada yang mengankat panggilan. Bukankah ini sangat mengecewakan!

Sedih dengar pelanggan yang sudah terkena dengan syarikat ini. Harap kerajaan mesti campur tangan untuk mengelakan dari rakyat terinaya. Itu pun jika kerajaan mampu bertindak.

Ramai pengguna kecewa dengan J&T ini, semua barangan yang dihantar penting, seperti pakaian atau barangan gunaan harian, namun ada lagi barang yang sangat penting seperti Ubat ubatan, hadiah perkahwinan atau barang keperluan pertunangan atau perkahwinan tidakkah sangat mengecewakan bila barang yang dihantar tidak sampa-sampai.

Yang lebih membingungkan ialah digudang J&T di Lunas tidak ada talipon untuk kegunaan pekerja untuk berhubung dengan pelangan. Jadinya pelanggan juga tidak dapat menghubunggi J&T Lunas berkenaan dengan info terkini jika pelnggan tahu melalui app yang barang mereka sudah berada disitu.

Pehak pengurusan pulak (CDC) tidak rela pulak menggunakan talian peribadi untuk menghubunggi pelanggan, berkenaan barangan pelanggan yang sudah ada digudang mereka! jadi apa guna nombornya talipon pengirim dan penerima yang disertakan disetiap bungkusan barang?

Sikap pekerja disitu yang melayan pelanggan sungguh mengecewakan, terutamanya pehak pengurusan disitu(CDC Lunas) bila ditanya kenapa barang sudah tidak ada digudang mereka? sedangkan didalam App mengatakan barang sudah disana.

Mereka cuba memutar belit mengatakan itu ini cuba mengelak untuk bertanggung jawab! Ada yang berkata pelanggan tidak bolih menyalahkan dia (seorang lelaki tiunghua kurus) dia suruh pelanggan memarahi budak penghantar! sedangkan budak penghantar itu (runner J&T) siapa yang menguruskan?? bukankah dia yang menguruskan pekerja berkenaan!!

"Kenapa mereka mengambil ringan dengan barang yang dihantar pelanggan?? merka berkata dan menyuruh kita menghubunggi penghantar (orang yang mengirim barang kepada kita) supaya menghantar semula kepada kita, sedangkan barang itu sebelum ini sudah berada digudang mereka (CDC Lunas)" keluh saorang pelanggan.

Pengurusan CDC Lunas memang mengecewakan, kalau tidak mahu tahu perihal barangan jangan bekerja mengguruskan barang!! jika tidak mahu dimarahi pelnggan, segeralah mengghubugi pelanggan jika barangan sudah ada digudang mereka, pelanggan mungkin bolih datang mengambilnya sendiri.

"Kenapa mereka menghantarnya kembali kealamat pengirim? sedangkan barangan yang dikirim itu adalah ubat ubatan yang penting!!" lagi keluhan saorang pelanggan.

Rakyat pengguna memang terinaya, siapa yang bertanggungjawab dalam hal ini, tidak adakah pehak kerajaan yang memantau pekara ini?

Bagi yang sudah menggunakan perkhidmatan J&T berdoalah supaya barangan akan sampai dengan selamat!

Sekian, terima kasih dan jumpa lagi.







Terima kasih! Jumpa lagi


Baca Lagi Kesah Fidah!



February 25, 2023

Padang Belon Dam Tempat Punca Air Dan Takungan Air Untuk Disalurkan Kerumah Rumah Penduduk Kampung Sekitarnya

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Salam bahagia, semoga kalian semua baik-baik sahaja. Saya harap hari ini lebih baik dan lebih indah dari semalam.

Dalam kehidupan mesti ada cabaran atau dugaan, banyak pekara yang membuatkan kita gembira dan ada benda yang membuatkan kita tidak gembira.
Sebenarnya, apa yang kita rasa berat, bila berat itu terjadi kepada orang lain, mereka merasakan pekara yang kita rasa berat itu, sebenarnya bagi mereka itu adalah pekara biasa saja.

Dan apabila kita rasa pekara kecil sahaja bagi kita, pada orang lain itu adalah pekara sulit dan besar untuk dihadapai.

Jadi, inilah yang dinamakan kehidupan, cuba berusaha yang terbaik dan teruskan bernafas dengan senyuman.

Baiklah, untuk bingkisan saya kali ini kita akan melihat kawasan tadahan air atau punca air atau nama lainya 'Dam' yang mengalirkan air kerumah-rumah dikampung.
Ada sedikit kerja-kerja pembersihan serta membaiki kerosakan disebabkan hujan yang lebat. Ayoh kita lihat bersama.

Mereka Yang Sempat Sertai Gotongroyong

Terima kasih, jasa mu dikenang.

jumpa lagi.





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!



February 24, 2023

SCAPES Hotel Genting Highlands/Baling

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
جزاكم الله خيراالجزاء

Salam ceria dan salam succsess atau salam kejayaan khas buat anda semua yang saya sangat hargai. Tanpa anda semua siapalah saya, kehadiran anda diruagan ini membuatkan saya bersemanggat untuk terus melahirkan sesuatu yang lebih baik lagi dimasa hadapan.
insyaallah.

Bagaimana rutin anda hari ini? Saya sangat berharap supaya setiap aktiviti juga usaha yang anda lakukan akan mendapat kejayaan dan kecermelangan.

Sama-sama lah kita berusaha kepuncak supaya kita dapat membantu insan lain yang berada dibawah.

Baiklah, hari ini kita masih lagi menjejaki group sahabat kita dari Baling yang menyertai KURSUS KEMAHIRAN – CONTENT CREATOR di Scapes Hotel, Genting Highland, Pahang.

Hari ini juga adalah hari terakhir mereka berkerusus, dan tentu akan berpisah dengan rakan-rakan baru, ada yang dari Terangganu Selangor Perak Johor Perak Perlis masing-masing akan pulang dengan membawa ilmu yang telah dipelajari.

Ilmu baru akan membuka wawasan baru bagi kegiatan dimasa depan. Kita doakan kejayaan adalah milik mereka.

Sebahagian pemandangan dikawasan hotel.

Pemandagan disekitar Hotel Scapes yang dapat digambarkan. Kawasan sekitar yang bersih dan cantik.

Jom kita sama-sama lihat hasil kerja saorang peserta Nasi Kukus Ayam Penyek Berempah.
Sekian kita jumpa lagi dilain cerita.

SCAPES Hotel Genting Highlands
Lihat lagi siri Scapes Hotel Genting dibawah





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!



February 23, 2023

SCAPES Hotel Genting Highlands/Risda

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Salam sejahtera dan salam kasih dan salam sayang..he.~ tak salah kan..? tentunya kita digalakan berkasih sayang sesama insan..

Terlebih lagi pada tuan puan adik kakak yang hari imi masih sempat lagi menjengah kesini. Saya doakan semoga kehidupan kalian lebih aman bahagia daripada hari semalam. aaminn..

Kesah hari ini adalah kesinanbungan dari kesah semalam, acara utama mereka di Genting diteruskan. Semua peserta yang terlibat memberi perhatian dan tumpuan penuh terhadap sesi pebelajaran.

Tentu semua peserta telah dan akan didedahkan dengan pelajaran dan pengatahuan baru, Kemampuan Tenaga Pengajar: Cikgu Naz dengan batuan lima Fasilitator berkepakaran dalam bidang ini. semoga mereka berjaya.!

KURSUS KEMAHIRAN – CONTENT CREATO

Semua peserta begitu teruja mendegar pengatahuan baru yang disampaikan olih tenaga pengajar.

Setelah lelah mengikuti klass, apa lagi.. makan la.. makanan yang disediakan pun hebat-hebat belaka.

Terima kasih pehak Risda Baling yang memberi sokongan semuanya.

SCAPES Hotel Genting Highlands
Lihat lagi siri Scapes Hotel Genting dibawah





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!