December 07, 2010

Makin Lama Makin Kembung

Assalamualaikum..
Salam sejahtera dan salam hormat semua..
erm.. apa khabar anda semua hari ini? ada baik ka..? harapan saya semoga anda semua berada didalam keadaan yang baik dan memuaskan setiap hari.. ermm... kalau ada sedikit masaalah tu.. biasa lah kan.. mana ada orang tak de masaalah.. macam saya ni.. fuiih....! masaalah tak pernah habis... pas satu, satu masaalah datang..
kekadang tu dah cuba dari awal supaya tidak terlibat dengan apa apa masaalah... buat yang terbaik..! pun ada juga masaalah.. habis tu macam mana..? agaknya dah memang bermasaalah kut.. he.. he.. he...
cuma masaalah saya tu tak le berapa berat pun... ala ala kadar je.. tapi pun pening juga nak selesaikan...

Bab masaalah ni saya terharu lah sikit dengan kesah Emak dan Ayah pada bebudak yang lari ikut jantan indonesia tu... mana taknya tengok gaya bebudak tu cerdik dan bersekolah lah kan.. mana ada dalam Malaysia ni bebudak tak sekolah.. hiss.. mengarutlah kalu ada... sedikit sangat bilangan orang tidak bersekolah..!

Akan tetapi kenapa semakin pandai sekolah, semakin pendek pikiran bebudak tu... yang dok lari dengan mat indon tu buat apa..? dia orang yang datang kat sini tu kebanyakan orang yang susah... jangan dok pecaya la kelengtong dia orang yang mengaku anak orang kaya-kaya tu.. itu cuma modal air liur yang depa ada untuk memikat gadis-gadis kat sini supaya lari ikut diorang balik indon...

Kekadang tu ada semacam meluat pun bila kenang-kenang betapa mudah nya diperdaya macam itu.. heh.. jangan marah kaum gadis.. saya tak mengata semua gadis cam tu.. Muka masuk tv siap buat sedih... konon mintak tolong dibebaskan... dah nak balik Malaysia sebab tidak tahan dengan kehidupan di sana nun.. mandi air perigi oi... masak pakai sabut kelapa..!

Bila dah selamat bawak balik sini.... atas bantuan pelbagai pehak.. bukan terimakasih yang dapat... tapi.. tolong juga bawak suami saya (mat indon) tu ke Malaysia, saya cinta.. dia.... nak tau punya menyampah.., mamat-mamat kat Malaysia yang susah-susah tolong bawak minah tu balik sini.. kalau ye pun dok cinta... mat indon tu.. tak usah lah dok cerita kat berita.. bagi semua orang tahu..! dia pandai kelentong hang sampai buncit perut... biar lah dia usaha macam mana nak hidup dengan awak..  tak kan lah laki hang pun kami nak timang-timang sayang pi cucuk hang, kalau tak silap saya... kebanyakan lelaki kat sini boring kalau dengar ada pompuan malay lari ikut mana-mana mat-mat pekerja asing..

Tak cukupkah dengan mamat malay yang melambak-bak ni.. heh..
Tak terkecuali saya ni... ahak..ahak...
Wassalam.

                                                         Anak-anak nelayan Lombok.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!




No comments: