March 11, 2013

Budak Kahwin Wanita Tua.

Budak sekolah berumur lapan tahun berkahwin dengan Wanita 61 tahun.

Seorang Budak bernama Sanele dari Tshwane, Afrika Selatan, berkata beliau telah diminta oleh nenek moyangnya yang telah meninggal dunia melalui mimpi supaya berkahwin, dan keluarga beliau, bimbang sesuatu musibah berlaku, keluarganya segera menganjurkan majlis perkahwinan itu.

'Sanele' diberi nama olih mediang datuknya, datuknya yang tidak pernah berkahwin secara 'sah' sebelum dia meninggal dunia, bila ditanya kepada Sanele dengan siapa dia mahu berkahwin? Dia memilih Helen kerana beliau sukakan Helen.

Sanele telah mengahwini Helen Shabangu yang juga seorang Ibu kepada lima orang anak berusia antara 37 hingga 27 tahun. Helen yang berkerja dipusat kitar semula berkata, 'Saya tidak mempunyai masalah dengan perkahwinan ini kerana saya tahu ia adalah permintaan nenek moyang kami, ianya akan mebuatkan 'roh' mereka gembira.'

Ibu Sanele, Patience Masilela berusia 46th berkata 'Ini adalah pertama kali telah berlaku dalam keluarga!
Dan dia berkata dangan tenang:
'Dengan cara ini kami membuatkan nenek moyang kami gembira. Jika kita tidak melakukan apa yang anak saya telah minta, maka sesuatu yang buruk akan berlaku dalam keluarga kami.

Patience Masilela yang telah kematian suami juga bekerja di pusat Kitar Semula yang sama dengan Helen, menambah: 'Saya akan mengatakan bahawa acara ini tidak salah.
'Sanele tidak ada masaalah dan dia gembira dengan perkahwianan ini seperti mana yang dia mahukan. Beliau kelihatan gembira untuk berkahwin dan sangat teruja.

Sanele dan pengantin perempuannya tidak menandatangani sijil perkahwinan dan tidak perlu untuk hidup bersama. Kedua-dua akan kembali semula kepada kehidupan normal mereka.

'Saya gembira bahawa saya berkahwin dengan Helen - tetapi saya akan pergi ke sekolah dan belajar bersungguh-sungguh, ujar Sanele lagi.
Sanele berkata dia berharap dia akan berkawin suatu hari nanti dengan wanita yang sesuai dengan umurnya apabila dewasa kelak.

Suami Helen Shabangu, Alfred, 65th, berkata: 'Saya dan anak-anak gembira dengan majlis ini. 'Kami tidak mempunyai masalah cara perkahwinan ini tetapi ada sebilangan penduduk kampung agak terperanjat.'
Alfred yang bekerja sebagai buruh binaan berkata, lagipun kami tahu ini bukanya perkahwinan sebenar, cuma satu acara untuk mengembirakan simati sahaja.

Cincin ditukar di hadapan 100 tetamu dan bersedia untuk acara ciuman pengantin.

Ciuman pengantin Murid Sekolah dengan wanita berusia 61 tahun, yang sudah berkahwin dan mempunyai lima anak.

Cincin tanda ikatan: Keluarga budak itu mengatakan perkahwinan itu hanya ritual dan tidak diiktiraf dalam undang-undang.

Helen dan Sanele berpimpin tangan penuh gaya turun dari pelamin.
'Ia adalah ritual. Kami hanya memriahkan acara, tetapi ia adalah tanda bahawa dia akan berkahwin satu hari nanti, ulas Helen.

Pasangan pengantin bergaya dengan pakaian tradisional dikelilingi tetamu.

Kelihatan seperti Ibu dengan Anak, pasangan pengantin baru berjalan menyusuri jalan berdekatan sebagai memenuhi acara tradisi majlis perkahwinan.


sunting11/11/20





Page on facebook :-  burdibird.
Go to burdibird facebook

YouTube channel :-  burdibird.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!



No comments: