June 06, 2012

Selamat Tinggal Sayang.

Salam Sayang Buat Kamu. Memang aku sayang dia, tapi apakan daya masa dan keadaan tidak dapat menyatukan hidup kita didunia ini. Mungkin kau akan mengerti jua suatu hari nanti,. Ingatlah, bukan sengaja aku membuat keputusan ini.

Apapun yang bakal terjadi, kau tetap dalam ingatanku untuk selamanya....! Andai kau tahu betapa sakitnya hati ini untuk melepaskan kamu. Jadi jangan menyalahkan diriku.

Menara Jam.



Jabatan Kastam Kelantan.


Bayang Fidah Menjelma

Seketika kemudian Intan bersuara "Bila Abang nak datang lagi kat Merbuk ni.." sambil matanya mengerling kearah Ani. Ku lihat Ani hanya diam dan tunduk memandang kemeja makan sambil tangannya mencarik carikan kertas tisu.

"Abang bila dah balik jangan pulak lupa nak datang sini lagi tau.." tambah Intan lagi seperti mahu mengatahui apa kah yang bakal aku lakukan seterusnya dengan hubungan aku dengan Ani.

"Insyaallah.. kalau tak ada apa apa aral abang akan datang secepat mungkin.." kataku untuk menyedapkan perasaan Ani yang masih lagi membisu. Aku hanya masih keliru dengan ingatanku terhadap Fidah, jadi aku tidak mempunyai apa apa keputusan yang jelas mengenai kehadiran Ani yang dicadangkan oleh keluargaku.

Bahkan ini juga cadangan dan rangcangan Nenek dan semua ahli keluarga kami agar kami bersatu. Tapi apakandaya.. dalam aku menyukai Ani, dan seperti aku mula jatuh cinta dengannya.. bayangan Fidah menjelma serta membuatkan hatiku jadi luntur pada semuanya. Terasa seperti tiada apa lagi rangcangan hidupku untuk seterusnya. Sebab itu aku hanya mengungkap perkataan "Insyaallah" sahaja.

Intan senyum lebar kearah Ani sambil memegang tangan Ani. Mungkin Intan berpuashati dengan jawapan aku itu. Dan dia berharap sesuatu yang terbaik buat rakan karibnya itu. Harapan Intan tentu sama juga seperti harapan Nenekku dan Makcikku juga. Mereka sangat mengharapkan agar aku membuat keputusan yang sama sepertimana keinginan mereka juga.

Aku menarik nafas panjang kerana aku sebenarnya belum pasti samaada aku akan kembali lagi kesini. Buat seketika aku merenung kearah Ani yang ketika itu sedang memerhati Intan mengisi minyak moto dikedai yang tidak jauh dari kami. Menyedari aku merenung kearahnya Ani segera menoleh kearahku seraya bersuara dengan nada perlahan "Pukul berapa abang nak balik besok.." aku terdiam sebentar.

"Tengok pada Neneklah.. mungkin sebelah pagi, sebab kata Nenek kalau lewat sangat, panas pulak.." Kulihat Ani cuma mengangok perlahan.. seperti memikirkan sesuatu. Perhatianku beralih kearah pelanggan warong di meja hujung sana yang ketawa agak kuat sesama mereka.

Bau masakakan mula membuat aku berselera, tapi makanan yang dinanti masih belum sampai lagi. Makcik warong masih sibuk menyediakan tiga pingan mee yang kami pesan. Gelak tawa pelanggan dimeja hujung sana tidak lagi menarik perhatianku.
Aku memerhati sekeliling pekan, dari satu kedai kesatu kedai aku perhatikan. Keadaan tenang saja dipekan itu hanya sesekali deruan lori tanah yang memasuki jalan besar sedikit membingitkan suasana. Entah jalan kampung mana yang mereka sedang betulkan.



Perhentian Bas





Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!




3 comments:

pak ngah said...

dah berapa lama x update........

pak ngah said...

ai... kacau

♥xaturen♥ said...

Selamat Berpuasa Pak Ngah!