May 16, 2011

Manis Kah Hidup Bermadu.

Assalamualaikum... salam semua!

Semoga anda ceria selalu disamping keluarga tersayang dan orang tersayang. Andai ada yang masih belum ada orang tersayang.. cari lah kat luar sana banyakk.. hanya pandai-pandailah memilih.. yang perempuan tak salah kalau anda mulakan dahulu..

Macam mana pun sila bagi masa, selidik dahulu background sesaorang tu.. jangan dok ingat yang manco dan cantik sje.. selain dari manco.. banyak lagi yang perlu difikirkan.. contohnya sekurang-kurangnya ada pekerjaan yang halal.. cewah!
Pada yang lelaki saya tak mau cakap le.. pandai-pandailah ko nak idup.. hehehe...

Eerm... kali ini saya terpanggil nak bercerita pasal Salleh Yaakub hidup bermadu, asalnya beristeri tiga.. lepas tu dengar lagi dah nak tambah lagi satu jadi empat isteri!

Lepastu kuar kat berita.. ramailah orang yang puji.. kata Abang Salleh pandai, cakap Abang Salleh hebat! dan berbagai bagai lagi...
Pada saya berita macam ini tidak perlulah diperbesar besarkan..
Sebabnya ianya bukan satu contoh yang baikpun... saya takut nanti ramai pulak Abang-abang yang lain terikut-ikut nak jadi Abang Salleh!! dan nak buat macam tu juga...

Madu, memang manis...! hingga melekat kat bibir manisnya..! Tetapi hidup bermadu tak mungkin manis!
Walau bagaimana pun.. hendak kawin berapa? itu hak masing-masing lah.. Akan tetapi.., kebanyakkan, kebanyakkan... lelaki yang bermadu, tidak mampu pun berbuat begitu! serta adil, siapa mampu angkat tangan..?

Buka mata luas-luas... kita ni hidup zaman Malaysia maju.. erm...! Bila maju... nak pakai kereta kan? Mampukah kita? akan jadi adilkah kita?
Lepas tu ada isteri, isteri, isteri... dan isteri.. nak rumahkan.? pastu ada anak, anak, anakkkk.... nak sekolahkan. pastu banyak lagi benda lain tu... tv plasma ke? dan... yang paling penting... bila tiba waktu malam.. [ sensor.. bla.. bla.. bal..] Mampu ke? Adil ke suami tu?

Kalau anda benar-benar mampu silakan... jangan salahkan takdir kemudian hari. Yang perempuan tu fikir-fikir lah sikit.. tak kan nak kata, sudah takdir aku dapat suami orang...!

Cuba bayangkan pada kaum lelaki, mau kongsi? tak maukan...! so macam tu juga dengan perempuan... kalau ada perempuan yang kata "I tak kesah hidup I bermadu empat pun.." suka hati dialah.

Tapi jangan merungut dalam diam.. [ sensor.. bla.. bla.. anak sakit bla.. bla.. tak bolih balik kampung...] Adilke dia? mampu ke dia?
hehehe... takkan nak kata Allah... dah takdir aku..

Takdir hanya setelah berlaku, jika belum berlaku.. kita bolih memilih cara untuk berbuat yang terbaik untuk diri.
Madu manis hanya untuk madu lebah saje... he.he.he..
ok lah.. sekian saja.
wassalam.



Terima kasih!


Baca Lagi Kesah Fidah!




2 comments:

Anonymous said...

ait...... kenapa pulak masuk cite lain..... ni misti tak cukup tido..

♥xaturen♥ said...

tak cukup tidur,
dok pikir berapa belanja setiap bulan kalau nak kawin empat..