December 10, 2010

Beringat sebelum kena, terima walaupun pedih.!

Assalamualaikum..
Salam hormat dan salam sejahtera semua...
ermm.. ape khabar semua.? semoga semua kekawan berada di dalam keadaan yang memuaskan.
Kalaun tak memuaskan kat mana-mana sila lah perbetulkan sendirilah ye... sapa nak tolong perbetulkan, kalau tidak diri sendiri ye tak..?
ermm.. ada masanya kita jangan cepat marah atau pun cepat merajuk jika telinga kita ni tertusuk dengan kata-kata atau teguran yang tidak enak tentang diri kita... malah kita sepatutnya berteriama kasih kerana mereka ini telah mengejutkan kita dari lamunan.. apabila komen terusterang terhadap kita, mungkin tak sedap kita dengar.. almaklum le.. kita selalu ingat kita ni perfect atau pun dah sempurna dan tak perlulah ada orang sibuk nak tegur kita kan..
contohnya dah puas hidup..? memandu pun masih nak bermesej-mesej..?
aaa.. ada ke orang tegur kita macam tu ha... tak da kut... he.. he.. ini cuma contoh je...
kalu kita dengar cam ni tentu ada orang yang tak suka atau tarik muka masam... wal hal walau pun pedas tapi sangat berguna untuk kita perbetulkan sikap kita yang mengabaikan keselamatan diri hanya semata-mata nak bersms yang tidak berapa sangat berfaedahnya pada kita tu.. sedangkan nyawa kita bolih melayang dengan sebab mesej tu... eee tak mau lah saya.. adakalanya kelalaian kita tu turut membunuh atau memudaratkan hidup orang lain juga...
Selalu juga saya nampak oramg ramai bersms semasa memandu atau menunggang moto.. selalunya dalam lenhkugan usia 30an kebawah.. yang paling sedih budak sekolah.. belasan tahun.. perempuan..! kalu lihat pada rupa paras mak oi... come lote... idung mancung.. putih gebu.. walaupun nyawa lelaki ke perempuan ke.. semua sama penting nya untuk bangsa dan negara.. nak di maksudkan kat sini.. betapa lah Ayah dan Ibu sangat menyayagi diri pemuda pemudi ini... kat rumah nyamuk pun Ibu Bapa tidak izin kan mengigit nya.. tapi mereka sendiri tidak mahu menghargai nyawa sendiri, apalah sangat dengan mesej sesama kawan tu.. sampai rumah nanti balas le mesej tu.. atau pun kalu penting sangat berhenti saja kat tepi jalan.. kan lebih selamat..
erm.. saja saya bangkitkan hal ni bukan ape.. sayang banyak sangat kemalangan yang keluar kat berita.. apalagi berita tabloid..! kesian.. dah le mati.. mati dalam keadaan ngeri dan dapat dilihat satu dunia tu... dua kali kesian le... ok lah paper tu nak cari makan... lagipun tak de pulak garis panduan yang perlu editor-editor tu nak ikut..
okey lah... dipendekan cerita, tolong sanyangilan diri anda dan insan yang menyayagi diri anda dengan tidak bersms semasa memandu atau menunggang motosikal.!
sekian, wassalam.
ermm.. macam tu le cerita nya .. heh..

3 comments:

Yuni Aisyah said...

memandulah dgn berhemah..nak berSMS pon tgk tmpt la..time mandu berSMS mmg nak bunuh diri la...nnti SMS ntah kemana kete yg terbabas...terbabas xpe..tp kalo dah bertembung ngn lori balak ape x maut.??huhu...

amira said...

aku marah sangat dengan orang mcm ni.. nak layan meseg tak kena gaya.. lepas tu kalau eksiden.. nak marah2 orang.. geram betul

♥xaturen♥ said...

Yuni Aisyah:
Kalau mati tu kira tak patut le.. tapi kalau cacat lagi le tak patut.. hanya kerana sms kan...
he.. he..


amira:
Saya rasa kat pemudi yang gagal kerana sms..
Daripada membazir kat jalan, kawin dengan aku pun bagus..! (kata kawan saya yang masih bujang tua tu.. keh..keh..)