July 16, 2010

mengawal penyakit lebih baik dari mengubati!

Assalamualaikum...

Sihat semua ye..? memang saya mengharapkan kesejahteraan sahabat semua.!
Nanti kalu tak berapa sihat,.. cepat-cepat g ambik ubat tau.. kut nanti tak de siape nak datang jengok sini lak.!
aaa.... lagi satu, sentiasa ingat, mengawal penyakit lebih baik dari mengubati!
Kawal makan dan minum, supaya kita sentiasa sihat waiafiat sentiasa! Bab ape, sekarang ni banyak sangat makanan dan minuman yang tidak berape baik untuk badan kita ni...
Kalau nak di ikutkan selera, memang sesetengah orang boleh makan apa saja makanan. Makan tu boleh la makan, tapi perhatikan juga sama ada benda tu sesuai untuk badan atau tidak! jika sekali sekala makan atau minum macam itu tidak mengapa lah... jangan diamalkan buat menu tetap setiap hari... nanti badan pulak yang merasai nya kan..?

Contoh makanan dan minuman yang kureng dia puya kebaikan, sebenar banyak! endak-endak zaman sekarang ni kan? saya rasa you'll semua pun tahu gak bende ni..
kalau tak salah saya...  makanan yang kita rasa enak atau sedap tu lah yang banyak dia punya tak baik, seperti air minuman bergas, juga air minuman bercampur ais batu, peghh.... kalu kena segelas.. wahh.. rasa nak lagi.. tapi itu le.. minuman cam tu perlu  di-control sikit..

Kalau boleh la cuba sedaya upaya untuk elak dari minun minuman dalam tin yang melambak-lambak dipasaran tu... samada you'll tahu ke, buat-buat tak tahu, yang sebenar-benar nya minuman begitu.. tersangat very very bad for your health, tapi kalu tengok dia punya iklan... ermm... nyaman, segar berseri.....
Dah memang dia orang nak jual, nak duit,.. memang le dia kata baguih..! nanti tak laku pulak kalu dia kata tak bagus kan... so.. dia orang jual.. kita yang pandai ni... pandai-pandai lah pulak menhadapi dugaan itu!
elak... elak... kan dari terpengaruh dengan iklan air minuman bergas..
dan air bercampur air batu... ookey..

Bab makanan pulak, banyak juge nakanan yang tidak berape sesuai untuk kesihatan jika diamalkan selalu... kalu sesekali nak lepas giat tu is okey le.... lagi-lagi makanan yang kat luar... semua ada dicampurkan dengan berbagai perasa makanan supaya sedap! serbuk perasa tu la yang cukup tak elok untuk kesihatan, kalau dia orang masak, dia orang campak bebanyak biar sedap!

ermm.... dah banyak lak saya dok pi bagitau ni... karang ada orang perli pulak! eee sudah le xaturen.. nak buat ceramah ke? edak le cam tu.... cuma nak ingatkan diri saya dan juga sahabat semua, agar berhati-hati bila makan kat luar sana....
wassalam.

5 comments:

mira_nas said...

sgt setujulah!! lagi2 tgh sengkek begini,,hehe

♥xaturen♥ said...

he.. ye ke?

p/s ingat sebelum kena sakit!

stuck said...

hehhee..
sbb tuh kne tahu masak...
kui3...;P

Yuni Aisyah said...

x dpt nak elakkn sume tu sbb dah jd kebiasaan..hehe

♥xaturen♥ said...

Bukan ape cuma ingat mengigat...
Orang dulu-dulu panjang umur, bab dia orang tak jumpe bende-bende macam tu..

:stuck:' memang kalu pandai masak adalah satu kelebihan, sesekali je makan kat luar..'


:Yuni Aisyah:' same le kite,.. bila dah tahu ni.. baru nak usaha kurangkan,.. tak nak ikut sedap lagi..'