June 30, 2010

Usah persoal biasisiwa khas pelajar Melayu

Khamis 1 julai 2010 [DEWAN RAKYAT]
PEMBERIAN biasiswa khas untuk pelajar Melayu melalui agensi seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA) tidak wajar dipertikaikan oleh mana-mana pehak, termasuk rakan komponen dalam Barisan Nasional (BN), kata Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi.

Bagaimanapun, kriteria untuk sesaorang pelajar mendapat biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang diagihkan kepada pelajar berbilang kaum di negara ini perlu dikekalkan.

"Peruntukan biasiswa untuk orang Melayu melalui agensi seprti MARA tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana pehak, malah tidak ada sesiapa boleh bandingkan biasiswa JPA dan MARA kerana tindakan itu seolah-olah mempersoalkan Perlembagaan".

"Pehak yang mempertikaikannya mungkin mempunyai agenda tersembunyi, malah tindakan pehak ini seolah-olah mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu serta memperkecilkan (tidak menghormati/ambil ringan) Pelembagaan Negara".

"Jika ada pelajar bukan Melayu tidak mendapat biasiswa JPA, jangan dijadikan asas menuduh kerajaan bertindak tidak adil, ini kerana pada masa yang sama, ada pelajar Melayu yang cemerlang juga tidak mendapat biasiswa bekenaan," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen, semalam.

-
Kata saya; memang tidak sesuai jika ada orang berpelajaran serta berjawatan besar dalam kerajaan sendiri yang tahu apa itu Perlembagaan Negara, tetapi masih lagi mepertikaikan hak-hak atau isu-isu yang bersangkutan dengan kepentingan bangsa Melayu kan.

Sebabnya orang Melayu dah banyak sangat bertolak ansur dari sejak dulu lagi! baca lah sejarah.. walaupun tidak dinafikan orang bukan Melayu yang banyak memajukan ekonomi Negara, tetapi jangan lah melampau-lampau mengikis kepentingan orang Melayu, tidak eloklah seperti itu. Janganlah sampai nanti disamakan dengan apa yang berlaku satu bangsa dekat 'middle east' sana tu, dah dibagi betis nak paha, dah dibagi paha,.. nak apa lagi!

Saya sendiri tidak tegamak nak becakap benda ini, kenapa orang politik tergamak mempertikaikan benda-benda macam ini ha? Tan Seri, Datuk, kenapa..?
Hanya disebabkan nak mencari sokongan dalam politik saja? sanggup memputar belitkan kata-kata! Sanggup menyakiti hati orang lain! sanggup mengikis hak orang lain?
dan ada pulak orang Melayu sanggup bangsanya berputih mata sebab nak cepat atau kekal berkuasa!
ethnic Chinese continue to hold economic power and are the wealthiest community. Continues to growth year by year they never lose anything! more then enough for the better life and live here!
so pemimpin Melayu harus insaf.. jangan sebab politik, nak berkuasa.. rela pula menjadi penkhianat bangsa!
-

2 comments:

mrWann said...

awat nk pertikai kn lak...
MARA uh adalah tuk bumiputera..
tuk org melayu je..g le tgk MARA pnye slogan ngn lagu..
aku tau la ssb aku blaja under MARA..huhu
org len diam suda...hek3..

♥xaturen♥ said...

'Melayu Bumiputra' Bumiputra Melayu'
erm.. saya sekadar menyokong hak Melayu..